Procedura ubiegania się o odszkodowanie za straty powstałe na drogach powiatowych
Informacje ogólne:
Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych zarządzającym drogami powiatowymi Powiatu Kętrzyńskiego jest Zarząd Powiatu który swoje obowiązki wykonuje przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych w Kętrzynie. Zatem zgodnie z art. 415 kodeksu cywilnego zarząd ponosi odpowiedzialność cywilną wobec użytkowników dróg.
Przesłanką odpowiedzialności cywilnej jest obok faktu zaistnienia szkody, związek przyczynowy pomiędzy szkodą, a działaniem lub zaniechaniem jej sprawcy oraz możliwość przypisania mu winy za wystąpienie zdarzenia powodującego szkodę.
W myśl art. 6 Kodeksu Cywilnego ciężar dowodu co do wykazania przesłanek odpowiedzialności cywilnej spoczywa na poszkodowanym.
Wypłata odszkodowania może nastąpić tylko wtedy, gdy winę za szkodę ponosi zarządca drogi.
Procedura ubiegania się o odszkodowanie:
- O zaistniałym zdarzeniu informujemy policję.
- W miarę możliwości wykonujemy zdjęcia dziury oraz uszkodzeń pojazdu. W kadrze najlepiej umieścić przedmiot, który zobrazuje skalę, jak na przykład pudełko zapałek, itp.
- Jeżeli to możliwe ustalamy świadka zdarzenia.
- Składamy wypełniony wniosek o odszkodowanie (patrz załączniki). Wniosek musi być złożony pisemnie w siedzibie ZDP w Kętrzynie; ul. Bałtycka 20, 11-400 Kętrzyn bądź na adres e-mail: administracja@zdp.ketrzyn.pl
- Do wniosku należy dołączyć:
- kopię faktury za naprawę szkody, jeżeli mamy,
- kserokopię dowodu rejestracyjnego,
- dokumentację fotograficzną,
- notatkę policyjną z określeniem przyczyny zdarzenia.
Ważne:
Wniosek o odszkodowanie zostaje wysłany przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kętrzynie do ubezpieczyciela w ciągu 7 dni od jego złożenia. Ubezpieczyciel, po rozpatrzeniu sprawy, podejmuje decyzję odnośnie wypłaty odszkodowania.
Informacje dotyczące spraw związanych z odszkodowaniem za szkody powstałe na drogach powiatowych można uzyskać w Zarządzie Dróg Powiatowych w Kętrzynie pod numerem telefonu 504 222 984.
Dokumenty do pobrania: